Marie-Line Kercret
    • Oeuvre
    • CV
    • Info
    • Agenda
    • English summary
    • .
    • Français
  • Geen categorie 37
  • maart 2021
  • maart 2020
  • juli 2019
  • november 2018
  • januari 2018
  • mei 2017
  • juli 2016
  • februari 2016
  • november 2015
  • juni 2015
  • september 2014
  • augustus 2014
  • mei 2014
  • september 2013
  • april 2013
  • december 2012

  • De Eerste Wereldoorlog kostte aan 8 miljoen paarden en ezels het leven. Na gemiddelde 5 weken sneuvelde het dier >>

    Monument, 2020

    De Eerste Wereldoorlog kostte aan 8 miljoen paarden en ezels het leven. Na gemiddelde 5 weken sneuvelde het dier >>

  • Schoenen met camouflage motief

    (Trans)mission, 2019

    Schoenen met camouflage motief

  • De westerse wereld is oververzadigd waar het om voedsel gaat. Dit staat in schril contrast met andere werelddelen die het nakijken hebben. Er is sprake van een oneerlijke verdeling van voedsel. Lees verder >>

    African Dream, 2019

    De westerse wereld is oververzadigd waar het om voedsel gaat. Dit staat in schril contrast met andere werelddelen die het nakijken hebben. Er is sprake van een oneerlijke verdeling van voedsel. Lees verder >>

  • Een bezoek aan de familie van Abdul op het platteland in Malawi. Er wordt slechts één maaltijd per dag bereid in de meeste huisjes, met maïs als basisingrediënt. Het is oogsttijd en het blijkt toch weer een mager jaar: er is slechts voldoende maïs voor zes maanden. Lees verder >>

    A table for ten, 2018

    Een bezoek aan de familie van Abdul op het platteland in Malawi. Er wordt slechts één maaltijd per dag bereid in de meeste huisjes, met maïs als basisingrediënt. Het is oogsttijd en het blijkt toch weer een mager jaar: er is slechts voldoende maïs voor zes maanden. Lees verder >>

  • Steden zijn in de loop der jaren veranderd. Toch is er iets hetzelfde gebleven: we begeven ons altijd tussen onbekenden. Deze onbekenden in de stad boezemen angst in én trekken aan. Het onbekende is onvoorspelbaar en zou bedreigend kunnen zijn omdat het nog niet is ingevuld. Lees verder >>

    T(A)SK, 2017

    Steden zijn in de loop der jaren veranderd. Toch is er iets hetzelfde gebleven: we begeven ons altijd tussen onbekenden. Deze onbekenden in de stad boezemen angst in én trekken aan. Het onbekende is onvoorspelbaar en zou bedreigend kunnen zijn omdat het nog niet is ingevuld. Lees verder >>

  • Kampong Cham, stad en provincie midden in Cambodja, is bekend van de rubberplantage uit de koloniale tijd. 
Elk jaar weer, in december en januari, tussen Kampong Cham en het eiland Kho Pbain, is de vertrouwde klank van de bamboebrug te horen als de brommers en een paar auto’s hierop rijden. Lees verder >>

    Chantage, 2017

    Kampong Cham, stad en provincie midden in Cambodja, is bekend van de rubberplantage uit de koloniale tijd.
    Elk jaar weer, in december en januari, tussen Kampong Cham en het eiland Kho Pbain, is de vertrouwde klank van de bamboebrug te horen als de brommers en een paar auto’s hierop rijden. Lees verder >>

  • Volgens sommige onderzoeken blijkt dat kinderen die af en toe ‘doen alsof’ ze met een wapen schieten helpt om zichzelf beter te reguleren in het werkelijk leven. Lees verder >>

    Eenmalig gebruik, 2016

    Volgens sommige onderzoeken blijkt dat kinderen die af en toe ‘doen alsof’ ze met een wapen schieten helpt om zichzelf beter te reguleren in het werkelijk leven. Lees verder >>

  • Artist in residence ComPeung, Thailand 2016
Het project ‘Memorials’ kreeg vorm na het zien van een achtergelaten glazenfles op een paal langs de weg, omringd door huishoudelijk zwerfafval. Lees verder >>

    Memorials, 2016

    Artist in residence ComPeung, Thailand 2016
    Het project ‘Memorials’ kreeg vorm na het zien van een achtergelaten glazenfles op een paal langs de weg, omringd door huishoudelijk zwerfafval. Lees verder >>

  • Bij de ingang van de bazaar halen Iraniërs in kleine winkeltjes kant-en-klare, geurige gerechten in plastic bakken. Zeer waarschijnlijk geven de bordjes, in het Farsi en met de hand geschreven, de menukeuze aan. Verder zijn in de bazaar o.a. prachtige strengen tapijtwol, in typische Midden-Oosten kleuren, en allerlei soorten touw te koop. Lees verder >>

    Greetings from Persia, 2015

    Bij de ingang van de bazaar halen Iraniërs in kleine winkeltjes kant-en-klare, geurige gerechten in plastic bakken. Zeer waarschijnlijk geven de bordjes, in het Farsi en met de hand geschreven, de menukeuze aan. Verder zijn in de bazaar o.a. prachtige strengen tapijtwol, in typische Midden-Oosten kleuren, en allerlei soorten touw te koop. Lees verder >>

  • "Les fables de la Fontaine", welk Frans kind kent ze niet van school?
De fabel "le rat des champs et le rat des villes" gaat over het verschil tussen plattelands- en stadsmensen. Lees verder >>

    Ceci n’est pas une fable, 2015

    “Les fables de la Fontaine”, welk Frans kind kent ze niet van school?
    De fabel “le rat des champs et le rat des villes” gaat over het verschil tussen plattelands- en stadsmensen. Lees verder >>

  • 'Glokalisering’ staat voor de wisselwerking  tussen de verschijnselen van de globalisering en de lokale culturele invulling en aanpassing van die mondiale verschijnselen (lokalisatie). Lees verder >>

    Glokalisering, 2014

    ‘Glokalisering’ staat voor de wisselwerking tussen de verschijnselen van de globalisering en de lokale culturele invulling en aanpassing van die mondiale verschijnselen (lokalisatie). Lees verder >>

  • Het huidige pand van Kunstliefde bestaat uit de samenvoeging in de 19e eeuw van een woonhuis (Nobelstraat) en een voormalig stadsboerderij (Lange Jufferstraat 2)... Lees verder >>

    De ruilkamer, 2014

    Het huidige pand van Kunstliefde bestaat uit de samenvoeging in de 19e eeuw van een woonhuis (Nobelstraat) en een voormalig stadsboerderij (Lange Jufferstraat 2)… Lees verder >>

  • Symbool van het wachten en van de verandering, de gang van dit bijzondere gebouw staat in vol ornaat te wachten op de gasten van een niet alledaags trouwdiner... Lees verder >>

    Uw bruidstafel staat klaar, 2014

    Symbool van het wachten en van de verandering, de gang van dit bijzondere gebouw staat in vol ornaat te wachten op de gasten van een niet alledaags trouwdiner… Lees verder >>

  • "De natuur is een kunstwerk, maar God is de enige kunstenaar die bestaat en de mens is louter een ‘rangschikker’ van slechte smaak." George Sand.

In het algemeen definiëren we de natuur door contemplatie. De wereld van de natuur is echter niet te reduceren tot datgene wat wij als esthetisch ervaren... Lees verder >>

    Zich wassen en afdrogen, 2013

    “De natuur is een kunstwerk, maar God is de enige kunstenaar die bestaat en de mens is louter een ‘rangschikker’ van slechte smaak.” George Sand.

    In het algemeen definiëren we de natuur door contemplatie. De wereld van de natuur is echter niet te reduceren tot datgene wat wij als esthetisch ervaren… Lees verder >>

  • De brug, het water en het Geldmuseum zijn bijzondere elementen die tot inspiratie leiden. Zo is er de wapperende vlag voor het museum met de tekst ‘snel geld’ en het brugwachtershuisje, met ramen die beschermd zijn met “tralies”.
Lees verder >>

    Uit Zicht, 2012

    De brug, het water en het Geldmuseum zijn bijzondere elementen die tot inspiratie leiden. Zo is er de wapperende vlag voor het museum met de tekst ‘snel geld’ en het brugwachtershuisje, met ramen die beschermd zijn met “tralies”.
    Lees verder >>

  • Een militaire basis staat synoniem voor geheim(en).
Vreemd, om jarenlang ernaast te wonen zonder te weten wat er zich werkelijk af speelt. 
Lees verder >>

    Slaap zacht, 2011

    Een militaire basis staat synoniem voor geheim(en).
    Vreemd, om jarenlang ernaast te wonen zonder te weten wat er zich werkelijk af speelt.
    Lees verder >>

  • De mist - ongeacht zijn betekenis  - als auditieve en visuele belemmering, isoleert de omgeving en desorienteert meestal.
De betekenis van ‘mist’  in onze dromen symboliseert innerlijke hindernissen en remmingen. Lees verder >>

    Beletseltekens…, 2010

    De mist – ongeacht zijn betekenis – als auditieve en visuele belemmering, isoleert de omgeving en desorienteert meestal.
    De betekenis van ‘mist’ in onze dromen symboliseert innerlijke hindernissen en remmingen. Lees verder >>

  • Achter dit hek en haar symboliek staat een eeuw geschiedenis... Lees verder >>

    Lesmateriaal, 2010

    Achter dit hek en haar symboliek staat een eeuw geschiedenis… Lees verder >>

  • Je wortels verlaten en ‐ vrijwillig of gedwongen ‐ naar een ander land verhuizen betekent je culturele identiteit aanpassen.
Op een nieuwe plek zal een zoektocht naar hechtpunten onderdeel zijn van je nieuwe bestaan. Lees verder >>

    Toekomstige wortels, 2009

    Je wortels verlaten en ‐ vrijwillig of gedwongen ‐ naar een ander land verhuizen betekent je culturele identiteit aanpassen.
    Op een nieuwe plek zal een zoektocht naar hechtpunten onderdeel zijn van je nieuwe bestaan. Lees verder >>

  • Het begin van afkomst en identiteit wordt bij de geboorte al gegeven. Bij een geboorte is het doorknippen van de navelstreng ‐ met eventueel hulp van een navelstrengklem ‐ een medische en symbolische handeling, synoniem voor het geven van de vrijheid aan de baby. Een onuitwisbaar moment. Het knippen geeft een nieuwe levensfase aan, het verleden wordt achtergelaten. 
Lees verder >>

    Open sluiting, 2009

    Het begin van afkomst en identiteit wordt bij de geboorte al gegeven. Bij een geboorte is het doorknippen van de navelstreng ‐ met eventueel hulp van een navelstrengklem ‐ een medische en symbolische handeling, synoniem voor het geven van de vrijheid aan de baby. Een onuitwisbaar moment. Het knippen geeft een nieuwe levensfase aan, het verleden wordt achtergelaten.
    Lees verder >>

  • Een Samsonite koffer, het icoon van de reis en de gemiddelde reiziger: een bijna universele maat.
In deze standaard "reisbundel" en andere reisbagage, stopt een ieder zijn eigen verhalen, afkomst, verlangen en misschien toekomst. Lees verder >>

    Mijn Samsonite, 2009

    Een Samsonite koffer, het icoon van de reis en de gemiddelde reiziger: een bijna universele maat.
    In deze standaard “reisbundel” en andere reisbagage, stopt een ieder zijn eigen verhalen, afkomst, verlangen en misschien toekomst. Lees verder >>

  • Door de geschiedenis heen en in onze huidige wereld staan plantaardige zaden symbool voor het overleven van de natuur. Een garantie voor nieuw leven, om mens en dier van voedsel te voorzien.
De zaden worden door wind, water, planten en dieren verspreid; daardoor kan de cyclus van het langzame groeiproces van de planten voort bestaan. Lees verder >>

    Zaad cel, 2009

    Door de geschiedenis heen en in onze huidige wereld staan plantaardige zaden symbool voor het overleven van de natuur. Een garantie voor nieuw leven, om mens en dier van voedsel te voorzien.
    De zaden worden door wind, water, planten en dieren verspreid; daardoor kan de cyclus van het langzame groeiproces van de planten voort bestaan. Lees verder >>

  • Installatie, Chaillol (Fr)    
De "transhumance"** is, buiten zijn eigen gebied, synoniem aan een poëtische wereld. Deze traditionele verplaatsing van het vee draagt tevens bij aan het evenwicht van het biologisch corridoren. Misschien geïnspireerd door dit bergmodel, de stedelijke bevolking vervaardigT ook zijn eigen “transhumance” tijdens de zomervakantie. Lees verder >>

    Chassé-croisé, 2008

    Installatie, Chaillol (Fr)
    De “transhumance”** is, buiten zijn eigen gebied, synoniem aan een poëtische wereld. Deze traditionele verplaatsing van het vee draagt tevens bij aan het evenwicht van het biologisch corridoren. Misschien geïnspireerd door dit bergmodel, de stedelijke bevolking vervaardigT ook zijn eigen “transhumance” tijdens de zomervakantie. Lees verder >>

  • Installatie, Miséricorde kapel, Pluvigner (Fr.)    
Exodus doormaken of kiezen is altijd een bron van instabiliteit, het verlies van herkenningspunten: periode van onzekerheden, opnieuw overwegen, ongemak… Het gevoel van “het zit niet lekker”. De vluchteling moet, niet alleen, proberen om zijn plek te veroveren, maar ook zijn evenwicht hervinden. Lees verder >>

    Het zit niet lekker, 2007

    Installatie, Miséricorde kapel, Pluvigner (Fr.)
    Exodus doormaken of kiezen is altijd een bron van instabiliteit, het verlies van herkenningspunten: periode van onzekerheden, opnieuw overwegen, ongemak… Het gevoel van “het zit niet lekker”. De vluchteling moet, niet alleen, proberen om zijn plek te veroveren, maar ook zijn evenwicht hervinden. Lees verder >>

  • Buitententoonstelling Natuurkunstpark 2007, Natuurpark Lelystad.

    Mijn tuintje, 2007

    Buitententoonstelling Natuurkunstpark 2007, Natuurpark Lelystad.

  • Kunstproject 02-06 t/m 30-09-07, Borne, curator Pier van Dijk.

    Balkonscènes, 2007

    Kunstproject 02-06 t/m 30-09-07, Borne, curator Pier van Dijk.

  • Gras, hondenhaar, metalen stok, stof & gips.

    Verboden, 2006

    Gras, hondenhaar, metalen stok, stof & gips.

  • Houten palen, waslijn & doek.

    Maandag wasdag, 2005

    Houten palen, waslijn & doek.

  • Concept voor een wadi (grasveld met infiltratiemogelijkheid voor regenwater).

    Watertrappelen, 2005 (Concept)

    Concept voor een wadi (grasveld met infiltratiemogelijkheid voor regenwater).

  • Het initiëren van een kunstproject ter ere van de omgekomen mensen tijdens de aanleg van het Kanaal rond 1830 en om te voorkomen dat de geschiedenis van een bijzonder bouwstuk in de vergetelheid raakt.

    158 Linkerramen, 2004-2008 Studieproject, Kanaal van Nantes naar Brest (Fr.)

    Het initiëren van een kunstproject ter ere van de omgekomen mensen tijdens de aanleg van het Kanaal rond 1830 en om te voorkomen dat de geschiedenis van een bijzonder bouwstuk in de vergetelheid raakt.

  • Serie Olieramp.

    Camping de olieramp, 2003 (concept)

    Serie Olieramp.

  • Serie Olieramp:  
Reusachtig billboard aan de kust:  bekende namen van schepen verantwoordelijk voor olieramp.

    De Namen, 2003 (concept)

    Serie Olieramp:
    Reusachtig billboard aan de kust: bekende namen van schepen verantwoordelijk voor olieramp.

  • Serie Olieramp:
Naam Erica gegraveerd in rots: schip verantwoordelijk voor olieramp aan deze kust.

    Erica, 2003 (concept)

    Serie Olieramp:
    Naam Erica gegraveerd in rots: schip verantwoordelijk voor olieramp aan deze kust.

© 2020 Marie-Line Kercret. All Rights Reserved.
Website verzorgd door Studio Mosgroen